Matura z klp.pl. Zdaj na wymarzone studia z naszym serwisem

Żegluga - analiza i interpretacja

© - artykuł chroniony prawem autorskim - zasady korzystania

Nowości w klp.pl:



Polub nas na Facebooku:


Udostępnij artykuł:
Żegluga to drugi sonet należący do tzw. trylogii morskiej. Są to trzy wiersze ( Cisza morska, Żegluga, Burza ) należące do cyklu Sonetów krymskich , wyodrębnione ze względu na tematykę marynistyczną.

Omawiany sonet nawiązuje do poprzedniego – Ciszy morskiej Świadczą o tym już pierwsze słowa wiersza:




- klp.pl bez reklam, 30 dni tylko 1,23 zł. Zamów teraz!

Szum większy, gęściej morskie snują się straszydła


Użycie przymiotnika i przysłówka w stopniu wyższym oznacza odnoszenie się do czegoś powiedzianego wcześniej, porównywanie zjawisk. Użycie takiej formy gramatycznej spaja tematycznie Żeglugę z Ciszą morską.

Cała pierwsza strofa opisuje przechodzenie od stanu ciszy i spokoju do walki z żywiołem. Poprzez nagromadzenie czasowników: snują, wbiegł, gotujcie się, rozciągnął, zawisł – poeta kreuje wrażenie ruchu, dynamiki. Jednocześnie obraz sieci i sideł nasuwa skojarzenia z zamknięciem, uwięzieniem, a także poczuciem zagrożenia:

Majtek wbiegł na drabinę: gotujcie się, dzieci!
Wbiegł, rozciągnął się, zawisł w niewidzialnej sieci,
Jak pająk czatujący na skinienie sidła.


Majtek okrętowy zostaje porównany do pająka czyhającego w sieci na zdobycz. Metafora pajęczyny podkreśla, że w świecie przyrody w bezruchu i pozornym spokoju kryje się niebezpieczeństwo. Pająk tkwi w swojej sieci nieruchomy, jednak w każdej chwili jest gotowy do ataku. Użyte przez poetę porównanie nie oznacza, że dostrzega on jakieś niebezpieczeństwo w zachowaniu chłopca okrętowego. Zastosowana metaforyka pokazuje raczej, jak działa wyobraźnia podmiotu lirycznego w chwili zagrożenia. Strach przed żywiołem sprawia, że wędrowiec nawet w zwyczajnych, niegroźnych sytuacjach widzi podobieństwo do groźnego świata przyrody.

Kolejna strofa Żeglugi stanowi rozbudowane porównanie okrętu do zrywającego się z uwięzi konia:

Wznosi kark, zdeptał fale i skroś nieba leci


Obraz ten przywodzi na myśl walkę między cywilizacją a naturą. Oto okręt, wytwór człowieka, wyrywa się spod jego kontroli. Zostaje utożsamiony z koniem, elementem natury. Koń z jednej strony symbolizuje naturę udomowioną, opanowaną przez człowieka, z drugiej zaś kojarzy się z dzikością, pędem, wolnością. W dodatku koń ten skroś nieba leci, co kojarzy się z pegazem – symbolem natchnienia poetyckiego.

strona:   - 1 -  - 2 - 
autor:

Anna Błaszczyńska -



Drukuj  Wersja do druku     Wyślij  Wyślij znajomemu   Wyślij Popraw/rozbuduj artykuł


czytaj inne ściągi z serwisów maturalnych


Komentarze
artykuł / utwór: Żegluga - analiza i interpretacja



  • Żegluga - analiza i interpretacja - Uczeń ()
    Jeśli ktoś zna jakiegoś żeglarza to wie dobrze, że to nie żadna walka z żywiołem, że ten cały wiatr tylko go bawi :) Jeśli pająk w pajęczynie to raczej bawiący się z pogodą i CZYHAJĄCY na wiatr. Również podmiot liryczny to nie obserwator majtka ale sam majtek-tak to już jest w sonetach. Sorka, ale po przeczytaniu tego można dojść do wniosku że to opowiada o jakiejś straszliwej walce z żywiołem, a nie emocjach spowodowanych dobrym, mocnym wiatrem ;)


  • Żegluga - analiza i interpretacja - Anonim ()
    Właśnie podmiot liryczny (wyalienowany pielgrzym) nie ma poczucia wspólnoty z innymi. Inaczej przeżywa niż inni pasażerowie. Dla podmiotu lirycznego burza morska jest fascynującym zjawiskiem i pobudza jego poetycką wyobraźnie. Natomiast nigdzie nie jest napisane, że reszta przeżywa to samo. Sądząc po sonecie "Burza"- a cały tryptyk jest ze sobą powiązany chronologicznie, to pasażerowie boją się, a pielgrzym albo czuje się wolny, oswobodzony, by zaraz popaść w nastrój melancholii w następnym sonecie. Ale na pewno podmiot nawet nie chce przynależeć do tej zbiorowości.


  • Żegluga - analiza i interpretacja - M.Wrzosek (mwrzosiu {at} o2.pl)
    "Mimowolny krzyk łączę z wesołym orszakiem" Czy nikt nie zwrócił uwagi na ten wers?? zauważcie że podmiot liryczny mimo strachu (krzyku) jest zadowolony z tego że przeżywa sztorm (są dwie możliwości- lubi adrenalinę lub wcześniej nazwany przez majtka dzieckiem-żółtodziobem przeżywa swój pierwszy sztorm) a może nie koniecznie chodzi o sztorm? Może Mickiewicz chce nam pokazać coś innego? Coś czego nie mógł pokazać w prost? Ale w tym wersie jasno mówi że mimo strachu robi coś z zadowoleniem. O czym mówie? Mianowicie mam na myśli Powstańców którzy mimo tego że wiedzieli że idą na śmierć cieszyli się z tego że mogą walczyć za ojczyznę.


  • Żegluga - analiza i interpretacja - cx ()
    a na to potrzebne tyle filozofii że nie każdy się musi zniżać do poziomu 3 gimnazjum, a Ty sobie możesz to przerobić po swojemu żeby wystarczało Twoim niskim wymaganiom :P


  • Żegluga - analiza i interpretacja - tyska ()
    Bardzo dobra praca,koniec wcale nie jest oderwany od eseju wdl mnie ;|.Fakt że możnaby dodac jakieś bardzije wprowadzające zdanie przed zdaniem kończącym ale jest ok;)


  • Żegluga - analiza i interpretacja - ja ()
    a mozna by tak bardziej po szkolnemu?...na co komu tyle filozofii?!...bedac w III gim to chyba jasne ze nauczycie stwierdzi ze w zyciu bym czegos takiego nie napisal


  • Żegluga - esej interpretacyjny - Aga (Aga.Kluczek {at} vp.pl)
    muszę przyznać,że ciekawie:)właśnie wróciłam z angielskiego i straciłam moc intrpretacyjną wyobraźni zatem mała pomoc była jak najbardziej wskazana pozdrawiam


  • Żegluga - esej interpretacyjny - Niobe ()
    hmm..za to moja polonistka sama mówila o pegazie:) analiza b.dobra


  • Żegluga - esej interpretacyjny - beti ()
    Esej bardzo ciekawy. Bardzo przydał mi się na lekcję. Koniec faktycznie nie pasuje i należałoby go zmienić. Ale ogólnie jest ok.


  • Żegluga - esej interpretacyjny - zer0 ()
    Troche krotki i nie wyczerpuje tematu ale przydal sie do mojego eseju :P. PS. Moja polonistka uznala ze metafora pegaza jest nadinterpretacja


  • Żegluga - esej interpretacyjny - Marek ()
    Jak mam powiedzieć szczerze, to właśnie zakończenie najmniej mi się podobało... Jest, moim skromnym zdaniem, całkowicie oderwane od całości eseju. 5- ;)


  • Żegluga - esej interpretacyjny - robert ()
    bardzo ciekawy esej ładnie zakończony:)




Dodaj komentarz


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 




Adam Mickiewicz - studia, matura, korepetycje i konsultacje on-line
Matura i studia z klp.pl. Zobacz inne serwisy Kulturalnej Polski
reklama, kontakt - Polityka cookies