Do M*** - analiza i interpretacja
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Wiersz Do M*** to erotyk, który Mickiewicz napisał jesienią 1822 r. lub w pierwszej połowie roku następnego. Utwór porusza tematykę nieszczęśliwej, niespełnionej miłości. Podmiot liryczny, mężczyzna, prowadzi – jak to określa Czesław Zgorzelski – „wyimaginowany dialog z ukochaną”. Dialog jest „wyimaginowany” bowiem w takiej formie nie miał nigdy miejsca, to tylko bohater wyobraża sobie rozmowę z kobietą, która odrzuciła jego uczucie. W paralelnie zbudowanej strofie pierwszej trzykrotnie powtarza się rozkaźnik „precz”:

Precz z moich oczu! […]
Precz z mego serca! […]
Precz z mej pamięci! […]

Powtórzenia podkreślają bolesność chwili rozstania. Kobieta każe mu odejść i mężczyzna – choć ją kocha – godzi się z wolą wybranki. Stara się uciec jak najdalej, nie pomaga mu to jednak wcale w tym, aby zapomnieć:

Jak cień tym dłuższy, gdy padnie z daleka,
Tym szerzej koło żałobne roztoczy…
Tak moja postać, im dalej ucieka,
Tym grubszym kirem twą pamięć pomroczy
.

Ucieczka nie jest rozwiązaniem, potęguje tylko ból po starcie, sprawia, że bohater jeszcze intensywniej myśli o ukochanej. Wie już, że zapomnieć po prostu się nie da:

Precz z mej pamięci!… nie… tego rozkazu
Moja i twoja pamięć nie posłucha
.

To jedyne, czego zrobić nie jest w stanie – wyrzucić z pamięci myśli o minionym szczęściu. Oddalenie ani upływ czasu nic tu nie pomogą, bowiem związek, który łączył te dwie osoby okazuje się niezwykle silny, nie do rozerwania. Wspólnie spędzone chwile, czy to radości, czy smutku, zjednoczyły ich na zawsze:

Na każdym miejscu i o każdej dobie,
Gdziem z tobą płakał, gdziem się z tobą bawił,
Wszędzie i zawsze będę ja przy tobie,
Bom wszędzie cząstkę mej duszy zostawił
.

Wyznane w tym momencie niezachwiane przekonanie o nieodwracalnym działaniu pamięci zostanie jeszcze wzmocnione – powróci w ostatniej strofie wiersza, która jest niemalże dosłownym powtórzeniem strofy trzeciej.

Bohater nie tylko zresztą pewien jest trwałości własnej pamięci, wierzy, że adresatka wiersza, tytułowa M., również nigdy go nie zapomni. Kolejne strofy utworu przynoszą szereg scen wyobrażanych sobie przez mężczyznę. W każdej z nich jego ukochana zajęta jest tym, czym zajmuje się na ogół: śpiewa, gra w szachy, czyta, tańczy na balu. Jednak wszystkie te czynności, wszystkie miejsca, w których się znajduje zawsze będą jej przypominać ich wspólne chwile: piosenkę śpiewaną wcześniej ukochanemu, ustawienie figur na szachownicy podczas ich gry, miejsce przy kominku, gdzie razem siedzieli. Książka, w której autor opisał dzieje nieszczęśliwych kochanków będzie – z kolei – pretekstem do zastanowienia się nad ich związkiem, okazją do zadania sobie pytania, dlaczego musiał on zakończyć się rozstaniem, a tajemniczy dźwięk w ogrodzie w nocy przypomnienia odrzuconego kochanka.

10 zdań, które pomogą Ci zatrzymać chłopaka przy sobie!                               
trajkotki.pl                                                    
                                                                                                   
strona:   - 1 -  - 2 - 


  Dowiedz się więcej
1  Pielgrzym - analiza i interpretacja
2  Ogólna charakterystyka wierszy filomackich
3  'Oda do młodości' - utwór ponadczasowy



Komentarze
artykuł / utwór: Do M*** - analiza i interpretacja


  • Agag, tak samo jak matematyka, która uczy logicznego myślenia. Matura z Polskiego sama w sobie nie jest niczym złym, gorsza jest forma w jakiej jest przeprowadzana. O ile ustna wydaje się być w porządku, to pisemna nie koniecznie. Czasem żeby trafić w klucz trzeba mieć na prawdę sporo szczęścia.
    tato (xtadecoders {at} gmail.com)

  • Do Marek: Chyba upadłeś na głowę, chłopcze. Nie można protestować przeciwko językowi polskiemu, ponieważ tym językiem posługujesz się na co dzień, to jest twój język, twoje bogactwo kulturowe.
    Agag ()

  • Dzięki wielkie. Moim skromny zdaniem o ile humaniści oburzają się matematyką wprowadzoną jako przedmiot obowiązkowy to wszyscy inni powinni zaprotestować przeciwko językowi polskiemu
    Marek ()

  • Mam prozbe w niektorych podrecznikach obok obrazu jest obraz.Najprawdopodobniej jego tytul brzmi "dziewczyna w oknie".prosze pomuszcie mi opisac dokladnie ten obraz!!! z gory dzieki
    Paula (paulina163 {at} onet.eu)

  • Niezłe. Mam tylko jedno ale: Otóż jeżeli nauczyciel zainteresuje się słownictwem jakie jest użyte w tym opracowaniu, stwierdzi iż jak na 13-latka to trochę za dużo. Naprawdę dobre. ale i tak trochę przerobie
    Tomek ()

  • Bardzo fajna i rozbudowana interpretacja ze wszystkimi informacjami:), godna opracowań mojej pani od polskiego, gdyż ona ustawicznie z takowych korzysta:P pzdr:)
    Oleńka (olka1990 {at} poczta.onet.pl)

  • ta interpretacja jest naprawdę świetna.Bardzo podoba mi sie stylistyka.wszystko w zasadzie jest w niej rozszyfrowane.Przyda się z pewnością na polski:)
    kamila ()

  • ta strona uratowała mi życie!wielkie dzięki.nienawidzę wierszy miłosnych.są straszne
    Justyna (tagelula {at} poczta.onet.pl)

  • fajnie podoba mi sie!! bardzo ładnie wszytko opisane aż warto zajrzeć!!
    kami;a ()



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: