Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Julian Przyboś nazwał ten niezwykle skondensowany utwór „wierszem-płaczem”. Krytycy często interpretowali go, odnosząc do biografii poety i traktując jako podsumowanie, zapis rozmyślań nad własnym życiem. Mimo bowiem niewielkich rozmiarów, daleko posuniętej zwięzłości, wiersz ten zawiera wiele głębokich sensów.
Nie znam – mówi J. Przyboś – wiersza bardziej jednolitego, liryki, w której przeżycie związało się więźbą słów tak ściśle i lapidarnie jak Polały się łzy…


Słowa
Polały się łzy me czyste, rzęsiste[…]
stanowią ramę kompozycyjną utworu – rozpoczynają go bowiem i kończą. Ujmują w ten sposób w swoistą klamrę trzy wersy odnoszące się do trzech etapów w życiu człowieka: jego dzieciństwa, młodości i wieku dojrzałego. Powtarzające się słowa o płaczu nad własnym życiem podkreślają smutek, jakim przepełnione jest to wyznanie i nie dają żadnej nadziei na ukojenie. Rozrachunek z własną przeszłością okazuje się dramatycznie bolesny, bohater płacze, ponieważ uświadomił sobie, że życie przemija i pełne jest niezrealizowanych planów.

Każdy z wersów odnoszących się do kolejnego etapu życia bohatera wykazuje daleko idące podobieństwo w budowie. Poeta zastosował tu anafory, rozpoczynając każdy wers słowem „na” i dalej dookreślając, na co „polały się jego łzy” – na każdą kolejną fazę jego życia określaną wyrazistymi epitetami. Epitety te są tak dobrane, że rymują się, tworząc w ten sposób rym wewnętrzny, pozwalający poecie na osiągnięcie melodyjności wiersza. Dzieciństwo w ujęciu poety jest „sielskie” i „anielskie”, czyli wspaniałe, beztroskie, pełne ciepła. Dzięki zmiękczonej głosce „s” w słowach określających ten okres w życiu bohatera opis dzieciństwa oddaje owo ciepło, ma w sobie wiele delikatności. Inaczej jest już z młodością: „górna i durna” charakteryzowana jest przez mocne „r”. Wiek ten pełen górnolotnych planów okazał się „durny”, bowiem przedsiębrane przez zastanawiającego się nad swoim życiem bohatera działania nie mogły zostać zrealizowane, jego plany były niemożliwe do spełnienia. Następnie nadszedł wiek dojrzały, „wiek męski”, który podmiot liryczny określa mianem „wieku klęski”. Dominuje w nim gorzka świadomość poniesionej klęski, cierpienie, żal z powodu przemijania. W ten wersie również mamy dominującą głoskę „s”, ale tym razem nie ma już początkowej miękkości.


strona:   - 1 -  - 2 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Oda do młodości - analiza i interpretacja
2  Pieśń filaretów - analiza i interpretacja
3  Lilije - analiza i interpretacja



Komentarze: Polały się łzy - analiza i interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2018-12-14 19:13:01

wiecie co?? ten mickiewicz to niezły koleśś był :P:P chyba niezle musiał byc naćpany zeby tyle napisac:P::P a przy dziadach to uzywał sobie niezłego towaru :P:P najpierw napisał czesc II i IV a potem III ale naprawde spoko gosciu:P:P:P


2018-12-14 14:18:28

łeee...ostatnio po jżz.polskim musiałam się napić meliski...:) no nie zniese tego. Nie rozumiem dlaczego Mickiewicz tak bardzo się nad sobą użalał. Moim zadaniem osiągnął bardzo dużo czego iini mogliby mu tylko pozazdrościć. Jednak on zamiast podziękować za życie, wręcz opłakuje je...nie mając tak naprawdę powodów!!! Zbyt wygórowana ambicja to już jego problem, ale liryki lozańskie....niestyty także i mój!!!Dlaczego???bo nienawidzę bezpodstawnego użalania się nad sobą. Moim zdaniem trezba brać życie takim jakim jest. Ciągłe narzekanie, ciągle pretensje są bez sensu i do nieczego nie prowadzą!!!!!!!!!!!!!!!!


2018-12-12 19:30:54

Dzięki za interpretację- przyda się jutro na polski ;)


2018-12-09 14:19:21

cudowny wiersz interpretacja sie przydala;)


2018-11-29 23:17:23

Super wierz i bardzo dobrze opracowany




Streszczenia książek
Tagi: